onsdag 13 maj 2009

Det doftar ljuvligt

Idag ska jag på utflykt, nämligen åka tåg ner till Karlskrona :) Fick ett samtal igår från en av inventeringstjejerna som undrade om jag ville med och inventera. Jag som tycker det är så kul, hakar självklart på :) Så jag ska göra matsäck, ta med en bra bok och njuta av landskapet på vägen ner till Blekinge.

Till annat nu, min Lavendel växer så det knakar. Nu har jag planterat om alla.




















Ser ni lilla skottet? Den blir nog fin i denna korg när den växt till sig. Hoppas på blommor i år, men tror dem kommer nästa år.
Men jag har torkad lavendel sen tidigare och man kan göra en enkel sal för att det ska spridas en härlig doft här hemma.
















Jag tog en sillburk, fyllde en bit med lavendel och när man tänder ljuset och det får värmas lite så luktar det gott :) Billigt och enkelt!















Så sådana här kommer jag sprida lite här och var sedan. Känns inte som det är någon ide att göra för nu är det bara 2,5 veckor kvar tills vi flyttar :)

Ha det toppen alla, jag är tillbaka här på fredag. Kram

12 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Tack för din kommentar hos mig. Vad du är duktig som odlar din egen lavendel. Har försökt två gånger utan att lyckas- har inte så värst gröna fingrar, tyvärr! Tack för tipset att lägga lavendel runt ljuset. Det måste jag prova! Kram Anna-lena

Vit som snö sa...

Vilket fiffigt lavendeltips! Det måste provas såklart.
Lyckliga dej som får en utflykt till Karlskrona! Så härligt!
Kram Cilla

Madeleine Berglund sa...

Hej! Ja, tänk snart flyttar ni. Har du börjat packa? Hur gör ni med städnig av lägenheten, själva eller anlitar ni någon firma? Nej, jag har inte läst senaste numret av Leila, min mamma har den tidningen. Jag ska låna den av henne nästa gång vi ses. Jaså, du var inte så imponerad av det numret, nåväl, det duger kanske som tidsfördiv.. =) Bra tips med lavendel i glasburk. Kram Madeleine

Vita små hjärtan sa...

Tack för tipset!!! Mysigt... Kram

Fröken Fräken sa...

Alltid kul med en liten utflykt. Hoppas att din lavendel växer till en riktig buske med massor av blommor. Har försökt så lavendel förr, men inte lyckats, så i år får det bli en färdig planta.. ;-)

Claras hem på byvägen sa...

Vilket bra tips...lavendel doftar ju ljuvligt. Jag har en hel del lavendel i mina land och det är alltid lika spännande att se så de tar sig ordentligt.
Ha en bra dag!
Kram Clara

StinasLoppis m.m sa...

Ohh lavendel doftar ju så gott mm, hoppas din tur till Karlskrona blir trevlig Kramis/Stina

Villa Carl Larsson sa...

Hej! I några tidigare inlägg ser jag att du gjort fina skyltar i cernitlera. Det har jag också gjort :) Men nu väntar bara att ha någon ståltråd att fästa i dem. Jag hittar ingen fin. Men den du hade var ju super. Vart får man tag i den?

Kram Josefin

Ett ögonblick sa...

Hoppas du haft det bra nere i Karlskrona, det är mysigt att åka tåg (om det inte är för många byten).
Vad duktig du är som tar lavendelskott och planterar, kanske borde pröva det, älskar doften. Jag köpte 1 kg torkad lavendel för ett tag sedan, för att ha till mina hjärtan, så det var ett jättebra tips om att lägga det i ljuslyktorna, tack!
Ha det så jättebra!
Kram
//lisamaja

Fias Drömmar sa...

Halloj!!!
Hur går med allt inför flytten?
Hoppas det gick bra med inventeringen =)
Har missat jättemycket nu på bloggfronten, datorn och internet är INTE mina bästa vänner nu grrrrr.
Må så gott.
Kramar Fia

Butik Östergården sa...

Vad spännande att du snart flyttar!
Då har du väl många tankar och ideér kan jag tänka.
Hoppas du får det trevligt i skåne land.
Kram Helen

Villa Carl Larsson sa...

Vad bra, tack för tipset! Kanske hinner kika på Panduro i helgen :)

/Josefin